NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU

NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU - Hallo sahabat Info Melayu, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Entertainment, Artikel Filem, Artikel Kabar, Artikel Movie, Artikel News, Artikel NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU, Artikel Pelakon, Artikel Politic, Artikel Sport, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU
link : NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU

Baca juga


NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU

 
Pertubuhan Generasi Warisan Kebangsaan berkata trend sebelum ini menunjukkan kes seperti itu dilupakan selepas pilihan raya.


generasi-felda


PETALING JAYA: Badan bukan kerajaan (NGO) yang memperjuangkan isu warga Felda menggesa kerajaan tidak menjadikan penahanan bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad sebagai wayang politik untuk mengaburi mata rakyat menjelang pilihan raya.

Apatah lagi tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan dan menyiasat Isa, yang ditahan untuk siasatan kes pembelian 2 buah hotel oleh Felda Investment Corporation (FIC), merupakan berita gembira buat warga Felda, kata Presiden Pertubuhan Generasi Warisan Kebangsaan (Generasi) Roslan Md Isa.

Berdasarkan maklumat siasatan awal SPRM, FIC dipercayai membeli sebuah hotel 4 bintang di London pada harga £60 juta (RM330 juta) pada 16 Disember 2014, dan sebuah lagi hotel di Kuching, pada harga lebih tinggi daripada harga asal sehingga mengakibatkan FIC mengalami kerugian jutaan ringgit.

“Kita tidak mahu ada tangan-tangan ghaib yang mengawal daripada belakang. Sebab trendnya memang sebelum ini dekat pilihan raya memang ada tangkapan dibuat tetapi selepas pilihan raya kes itu dilupakan sahaja,” katanya kepada FMT.

Sementara itu, NGO kesedaran anti-rasuah, Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) menyifatkan penahanan Isa sebagai luar biasa.

Pengarah Eksekutif C4 Cynthia Gabriel berharap siasatan ke atas Isa akan membawa kepada penahanan individu lain yang berkait rapat dengan pembelian itu.

“Kami mengesyorkan penubuhan sebuah tribunal khas yang terdiri daripada individu bebas untuk membedah isu berbangkit dan menyeru keseluruhan sistem tadbir urus Felda dirombak,” katanya kepada FMT.

Isa ditahan ketika hadir di ibu pejabat SPRM Putrajaya pada jam 2.40 petang untuk memberi keterangan lanjut berhubung pembelian 2 hotel oleh FIC antara tahun 2014 dan 2015 itu.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan penahanan tersebut dan berkata penahanan itu merupakan tindakan susulan hasil daripada keterangan yang dirakam oleh pasukan penyiasat berhubung pembelian hotel tersebut sebelum ini.

Ditubuhkan pada 2013, FIC adalah cabang pelaburan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dengan tumpuan kepada sektor hartanah, keraian dan minyak dan gas.

FIC dilaporkan membeli sebuah hotel 4 bintang di Kensington, London pada £60 juta (RM330 juta) pada 16 Disember 2014.

Isa selaku pengerusi Felda ketika itu dilaporkan berkata pembelian pembelian Grand Plaza Kensington itu sebahagian daripada “langkah strategik” FIC untuk mempelbagaikan aset dan memastikan ia dapat “memaksimumkan pulangan pelaburan” syarikat.

Selain pembelian hotel di London, kertas siasatan turut dibuka terhadap pembelian sebuah hotel di Kuching, susulan maklumat yang diterima oleh pasukan penyiasat ketika menjalankan siasatan terhadap pembelian hotel di London.

Sementara itu, Roslan berkata penahanan Isa menunjukkan ada kebenaran dalam pendedahan yang dibuat sebelum ini.

“Apa yang kita dedahkan beberapa tahun lalu walaupun dinafikan sehingga kadang-kadang orang nampak kita macam ada kepentingan telah dibuktikan.

“Ini berita gembira kepada peneroka. Kita bukan gembira dia ditahan kerana kita faham dia berkeluarga tetapi kita kena bagi hak kepada peneroka,” katanya.


from AR RISALAH الــرســالـة http://ift.tt/2uKUIfV
By Info Melayu


Demikianlah Artikel NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU

Sekianlah artikel NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU dengan alamat link http://kiyekeh.blogspot.com/2017/08/ngo-felda-jangan-jadikan-penahanan-isa.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "NGO Felda: Jangan jadikan penahanan Isa ‘wayang’ PRU"

Catat Ulasan